نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 402 )                         فـایــل صـوتی (کلیک کنید) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سیزدهــم ) 

لـذّت منـاجــات

 

( جزء اول ـ صفحه 7 ) 

 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم


45 ـ و َإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ

 

خشوع از شرط نمـــاز است

و بنـــده را نشان نیـــــــاز!

خاشعان اندر نمـــاز ستودگان حقنـــد

و گزیدگان از خلـــــق،

و مؤمنــــان رستگارند.

خشوع اندر نمـــاز ،

ظاهـــــر است و باطـــــــــن،

خشوع ظاهـــر آن است که

اعضا و جوارح به شرط ادب داری

و به راست و چپ ننگری،

اندر حال قیام چشم به سجده گاه داری

و در حال رکوع بر پشت پای،

و در حال سجود بر سرِ بینی

و در حال تشهّــد در دامن خود.

و خشــوع باطـــن ،

ترس ذل است از ذکری و فکری

یا از سکــــری و شکــــــری!



رسول الله (ص) چون به نمـــاز مشغــول شدی

خشوع باطن وی چنان بود که

جوش دل وی شنیده میشد،

پیغمبر (ص) روزی به مردی برگذشت که

اندر نمـــاز با موی خویش بازی می‏کرد

حضرت فرمودند :

اگر این مرد را دل خاشـــــع بــــودی،

دست وی به نعت او استوار بودی (نه به موی سر).

 

از آثار و اخلاق علی (ع) بیاورند که :

وقتی در جنگی تیری به وی رسید

که پیکان اندر استخوان بماند،

جهد بسیار بکردند جدا نشد

گفتند تا گوشت و پوست بر ندارند این پیکان جدا نشود!

بزرگان و فرزندان او گفتند اگر چنین است

صبر باید کرد تا در نمـــاز شود

که در حال نمـــاز او را چنان بینیم که

وی را از این جهان خبری نیست!

پس صبر کردند تا نمـــاز آغاز کرد،

در آن حال گوشت را برگرفتند

و استخـــــــــــوان وی را شکستند

و پیکان بیــــــــــــرون آمـــــــد!

چون نمــــــــــاز انجام شد فرمود:

مرا دردی اندک است و آسان تر ؟

گفتند چنین حالی بر تو برفت و تو را خبر نبود،

گفت اندر آن ساعت که من با خــداونـــــد در راز و نیازم

اگر تیـــــــــــــغ بر من بارد

یا جهـــــــــان زیــــــــر و رو شود

مرا از لــــــذّت منـــــــاجـــــــــات

از روشنی و از جهان خبر نبود!


زلیخا چون خواست سرزنش زنان را جلوگیری کند

آنان را بخواست و یوسف را هم در برابر آن ها بخواست

آن گاه کاردی بهر یک داد تا ترنج شکافند و بخورند،

هریک از دیدن جمال یوسف

بجای ترنج دست خود را بریدند

و اصلا متوجه و ملتفت درد نشدند،

پس به حقیقت باید دانست که

مشاهده دل و جان علی (ع)

مرجلال و جمـــال و عزت و هیبت خداوند،

بیش از مشاهده زنــــان بیگانه ،

مر یوسف بنده خدا بود!

 

نمــــاز خــــوان هــــــای 88


تو خود حدیث مفصـل بخوان از این یک عکس

 

انتخــابــــــات نــــــزدیک است !


و این نمـــاز خوان هـــــــــا در راه !!!



موضوع :